Eglės Pakšytės skulptūros ir tapybos psichoidai veda žiūrovą link ribinių patirčių – instinkto ir vaizduotės
- ieva95kazlauskaite
- prieš 2 dienas
- 3 min. skaitymo

Psichoidai: realybės ir vaizduotės sandūroje
Eglė Pakšytė savo kūryboje plėtoja psichoidų – ribinių, tarp sąmonės, pasąmonės ir kūno egzistuojančių būtybių – idėją. Terminas „psichoidai“ kyla iš C. G. Jungo analitinės psichologijos, kurioje jis apibrėžia tai kaip reiškinius, susiformuojančius pasąmonės ir materijos sandūroje. Psichoidų lygmenyje susilieja instinktas ir vaizduotė, biologija ir simbolika, kolektyvinės ir asmeninės patirtys, kurdamos visose pasaulio kultūrose įsišaknijusius archetipus.
Eglės Pakšytės kuriamos chimerinės būtybės – universalūs, tačiau individualizuoti personažai, pusiaukelėje tarp gyvūniškos prigimties ir komplikuotos žmogiškosios psichologijos. Jų anatominė sandara atskleidžia dvilypę prigimtį – galvijai čia įgauna grakščius kaklus, šunys – žmogiškas rankas, o avys – subtilią pirštų gestikuliaciją. Menininkės teigimu, psichoidai mums gerai pažįstami ir artimi. Visos būties formos – ar tai gyvūnas, ar žmogus, ar chimerinė būtybė – turi norus, poreikius ir jausmus. Šis žemiškos patirties universalumas atsispindi įvairiausių kultūrų mituose archetipų pavidalais. Eglė Pakšytė jungia šiuos kolektyvinės pasąmonės vaizdinius su asmeniniais prisiminimais ir išgyvenimais, kurdama savitą, psichologizuotą mitologiją. Chimeros veda žiūrovą link ribinių patirčių – ten, kur susitinka tai, kas pažįstama ir svetima, sąmoninga ir sapniška.
Parodoje pristatomi darbai atskleidžia menininkės kuriamų personažų migraciją tarp dviejų raiškos priemonių – jai būdingos skulptūros ir neseniai iš naujo atrastos tapybos.
Animalistinio silueto ir žmogiškos sąmonės derinys
E. Pakšytės skulptūriniai kūriniai pulsuoja gyvybe ir charakteriu – jie primena ir sutiktus žmones, ir pažįstamus gyvūnus. Stiprų ryšį su gyvūnais menininkė jaučia nuo vaikystės – vienu gyvenimo etapu net buvo pasirinkusi veterinarijos studijas. Šis artumas gyvūnų pasauliui natūraliai persikelia į jos kūrybą, kur gyvūniškos formos įgauna psichologinį gylį ir individualistinius bruožus. Nors psichoidai turi animalistinius bruožus, jie komunikuoja žmogaus kūno kalba – droviu galvos nuleidimu, minkštu rankų pozicionavimu ar ekspresyvia kūno laikysena. Kai kuriuos psichoidus puošia aprangos elementai, tarsi atklydę iš skirtingų istorinių epochų – gotikiniai šaperonai ar teatrališkai iškeltos apykaklės įpina į jų įvaizdį papildomų kultūrinių nuorodų. Taip menininkė padeda įsisavinti mintį, kad psichoidai – tai ne kokie modernios psichologijos prasimanymai, tačiau tylūs istorijos dalyviai, besikeičiantys kartu su žmonijos kolektyvine sąmone ir socialine realybe.

Skulptūra yra esminė Eglės Pakšytės kūrybos ašis, kurioje subtiliai persipina meninė išraiška, technologinis tikslumas ir eksperimento rizika. Menininkė turi daug patirties su įvairiomis keramikos degimo technikomis: kelis metus dirbo atmosferinių degimų technologe Danijoje, o pristatomų kūrinių ciklas gimė eksperimentuojant su elektrine krosnimi. Jos skulptūros išsiskiria natūrą imituojančiais bei ornamentuotais paviršiais, kuriuos menininkė išgauna dirbdama su akmens mase bei porcelianu, pasitelkdama įvairius angobus, šlikerius ir natūralias mineralines priemaišas.
Visos parodoje pristatomos skulptūros priklauso Eglės Pakšytės tęstiniam kūrybiniam ciklui „Animal Tested“. Kiekvienas kūrinys – savitas technologinis bandymas: skulptūros skiriasi medžiagų proporcijomis, degimo trukme ir temperatūrų pokyčiais. Dėl šių kūrybinių subtilybių iš krosnies išniręs psichoidas – ne tik archetipinis atvaizdas, bet ir nepakartojamas, eksperimentu paremtas proceso įrodymas, bylojantis apie nuostabią meno ir technologijos sintezę.
Literatūrinės aliuzijos E. Pakšytės tapyboje
Parodoje pristatomi Eglės Pakšytės tapybos darbai – tai menininkės sugrįžimas prie šios raiškos priemonės po ilgos pertraukos. Menininkė teigia, kad tai paskatino galerininkė Vilma Jankienė, ne tik pasiūlydama jungtinės skulptūros ir tapybos darbų parodos idėją, bet ir padovanodama poezijos knygą. Skaitydama menininkė pajuto stiprų ryšį tarp žodžių ir sąmonėje kylančių vaizdinių. Iš šios inspiracijos kilo paveikslų eskizai, tarsi vizualinės literatūrinių citatų interpretacijos. Antano A. Jonyno, Sigito Gedos, Rainer M. Rilkės ir kitų rašytojų žodžiai atgyja ir prabyla vaizdine kalba E. Pakšytės tapyboje. Eksponuojami darbai pristatomi su juos inspiravusiomis eilėmis, kurios padeda pasinerti į kuriamą pasaulį ir kviečia žiūrovą patirti vizualo ir literatūros dialogą.

Menininkės susidomėjimas kultūra ir jos istorija akivaizdus kiekviename potėpyje – kūrinius puošia paslaptingi lotyniški rašmenys, atpažįstamos Vilniaus miesto architektūros užuominos ir barokiški ornamentai. Menininkė derina skirtingų epochų elementus, taip kurdama eklektišką įvairių meno stilių dialogą bei paslaptingą nuotaiką. Filosofuojantys psichoidai tūno menininkės spalviškai surežisuotoje prietemoje, kuri verčia žiūrovą ieškoti blankios šviesos šaltinio. Alegorijomis apipinti siužetai papildomi psichoidų giliais žvilgsniais. „Jie žvelgia į sąžinę ar dūšią“, – teigia E. Pakšytė.
Šie archetipiniai personažai įgyja naujus naratyvus dvimatiniame drobės formate. Eglės Pakšytės tapyboje įpintos autobiografinės detalės slypi po romantiškos miglos šydu. Vaikystėje kaimo takais vedžiotos karvelės tampa pasakojimų protagonistais, o nuostabą kėlę elektros stulpai su keraminiais izoliatoriais irgi atranda vietą siurrealistiniame pasaulyje. Menininkės siužetai, tarsi muzikos kūriniai ar eilėraščiai, turi savo ritmą – vieni lėtai brenda gilyn į mistišką nuotaiką, kiti – iš jos išnyra, įkvėpti gelmių turinio. Ištapyti pasakojimai neduoda ramybės, kurstydami samprotavimus ir palyginimus tarp psichoidų realybės ir mūsų.

Eglė Pakšytė (g. 1981) – skulptorė, keramikė, tapytoja. 2006 m. įgijo keramikos magistro laipsnį Vilniaus dailės akademijoje, o 2022 m. – veterinarinės medicinos magistro laipsnį Lietuvos sveikatos mokslų universitete. 2020 m. menininkė tapo Lietuvos dailininkų sąjungos nare. Kūrybą pristato grupinėse ir personalinėse parodose (Lietuva, Estija, Danija, Suomija), dalyvauja kūrybiniuose ir gamybiniuose projektuose ((CineFX, ArtBox, Art Projects).
Susitikimas su autore – gegužės 29 d. 19 val. Paroda veiks iki birželio 22 dienos. Renginys nemokamas.
Paroda bus eksponuojama gegužės 27 d. - birželio 22 d. Lankymas su bilietu.
Tekstas – Karolina Kupstaitė
Comments