top of page
Ieškoti

Gyvenimo slėpiniai ir vertikalės – naujausioje Ramūno Čeponio parodoje „AP galerijoje“



Jeigu reikėtų išskirti reikšmingiausius Lietuvos meno istorijai abstrakcionistus, dailininkas Ramūnas Čeponis neabejotinai būtų vienas iš jų. Santūrus, tylus ir uždaras menininkas savo sunkiasvoriuose paveiksluose užkoduoja tai, ką pats įvardina krikščioniškuoju egzistencializmu. Jo paveikslų reljefai gilūs ir daugiasluoksniai, tarsi oda, pro kurią veržiasi žmogaus esmės paieškos.


Kovo 28 d. 19 val. Užupyje, Jono Meko skersvėjyje esančioje „AP galerijoje“ žiūrovams atidaroma naujausia menininko paroda „Vertikalė“.


Tiesos paieškos apsnūdusiame pasaulyje


„Kas myli, tas nemiega“ – taip rašė Robertas Schneideris savo garsiajame romane „Miego brolis“ apie tragiško likimo muzikos genijų, troškusį pažinti iš savęs ir aplinkos kylančią gyvenimo esmę. Gimus atokiame vienkiemyje jaunam vyrui taip niekada ir neteko savo talento paskleisti už kaimo ribų, tačiau jo grojamų vargonų gaidose veržėsi intuityvi kūryba, prisodrinta įspūdingiausių vidinių išgyvenimų pasakojimų. Bežodžių, tačiau spengiančiai veriamų ir suvokiamų klausytojų.


Panašūs jausmai ir mintys užplūsta žvelgiant į vyresnės kartos dailininko Ramūno Čeponio paveikslus. Reta, kad abstrakcijose ieškotumėm literatūros ar konkretaus naratyvo. Įprastai šis menas suvokiamas kaip kryptis, skirta jausminiam potyriui, vedžiojamam atsitiktinės dailininko gestikuliacijos, tos akimirkos emocinės įkrovos. Ir tik mūsų smegenų sensorika tankiuose dažų reljefuose ar atsitiktinėse daiktų struktūrose bando įžvelgti atpažįstamas formas, joms suteikti reikšmes. Tačiau R. Čeponis, dažnai lyginamas su Vakarų abstrakčiojo ekspresionizmo atstovais, savo paveiksluose užkoduoja tam tikrą potyrių pasakojimą. Kaip ir Schneiderio vargonininkas, Čeponis ieško grynųjų formų, kuriose gali veržtis patirtos, tačiau iki galo neperprastos gyvenimo tiesos.



„Vaizdas susideda iš grynų formų. Kaip ir poezijoje – lapas nėra tik lapas, medis nėra tik medis, garsas nėra tik garsas. Formos atspindi ne tik gamtą, bet ir dvasinį lygmenį, išgyvenimus. Muzika, kaip ir poezija, gali būti reikalinga tam tikru momentu, o kitais atvejais nepriimtina. Lygiai taip pat yra ir su tapyba. Aš nevadinu savo paveikslų abstrakcija, tai yra kalbos forma grynosiomis formomis. Man svarbi ne tiek nuotaika, emocija, kiek pati tiesa, kad būtum ryšyje su ja, su vertikale. Kartais man atrodo, kad mano paveiksluose net per daug literatūros, per daug tiesmuko linijų suvedimo į tam tikrą siužetinį simbolizmą, nors kitas žmogus to nepastebi. Tačiau kūryboje stengiuosi asmeninio požiūrio neiškelti kaip pagrindo. Mano idėjos, mintys, poreikiai turi įeiti į pasaulio visumos tvarką, ją atitikti, šią tiesą“, – pasakojo dailininkas.